24 Μαΐ 2009

Συντροφοναύτες του Άη-Γιάννη».



Με τον «Αη- Γιάννη», το καραβόσκαρο που «ξερομαχά» στο Θόλος ήρθαμε για πρώτη φορά σε επαφή τον Γενάρη του 2007, όταν επισκεφθήκαμε τον ταρσανά του μαστρο Αντώνη του Χιώτη. Μάθαμε περισσότερα στη συνέχεια από τον καπετάν Γιάννη Μπεκριδάκη, που είχε πρωτοταξιδέψει μαζί του σαν «τζόβενο» .Όταν όμως ακούσαμε από τον μελετητή κ. Κώστα Δαμιανίδη , την σημασία του συγκεκριμένου σκαριού για την παραδοσιακή μας ναυπηγική, τις προοπτικές αξιοποίησης που δίνονται μέσα από την μελέτη αποκατάστασης που έχει εκπονηθεί, και τον ορατό πια κίνδυνο της ανεπανόρθωτης ζημιάς στο σκαρί από την εγκατάλειψη τόσων χρόνων, αποφασίσαμε να δραστηριοποιηθούμε.



Πώς όμως μια περιβαλλοντική ομάδα όπως η δική μας μπορεί να συμβάλλει σε ένα τόσο πολυδάπανο σκοπό;. Θεωρήσαμε ότι στον τομέα της ενημέρωσης θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε. Γιατί μόνο αν η τοπική μας κοινωνία, ενημερωθεί σωστά και πεισθεί για την αναγκαιότητα και την σκοπιμότητα μιας τέτοιας προσπάθειας, μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και να πιέσει σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Ζητήσαμε λοιπόν από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χίου- με εντολή της οποίας έχει γίνει η σχετική μελέτη—αλλά και από τον ίδιο τον κ. Δαμιανίδη την παραχώρηση του φακέλου του «Αη Γιάννη», πράγμα που έγινε με μεγάλη προθυμία.



Σαν μέθοδο μελέτης προτάθηκε και έγινε ομόφωνα αποδεκτή η κατασκευή ενός πιστού ομοιώματος του σκαριού, Έτσι οι καραβομαραγκοί της ομάδας έπιασαν αμέσως δουλειά χρησιμοποιώντας σαν «Ταρσανά» το εργαστήριο Τεχνολογίας του Γυμνασίου μας, το οποίο εφοδιάστηκε με τον κατάλληλο για την περίσταση εξοπλισμό. Εδώ σχεδιάστηκαν τα πατρόν, κόπηκαν και συγκολήθηκαν τα μέρη του σκελετού (καρίνα νομείς κλπ), εδώ τοποθετήθηκε το πέτσωμα και ο υπόλοιπος εξοπλισμός. Στόχος μας η πιστή τήρηση των υποδείξεων της μελέτης, ώστε να έχουμε όσο γίνεται πιο ρεαλιστική εικόνα του τελικού αποτελέσματος. Η απασχόληση αυτή, παρά τις διαφωνίες, τις δυσκολίες, και τις αστοχίες, που συνεχώς παρουσιάζονται, μας έχει συνεπάρει. Νιώθουμε σαν εκείνους τους καραβομαραγκούς στον Μαραθόκαμπο, 58 χρόνια πριν, που «έκτιζαν» με μαεστρία το πραγματικό σκαρί. Και αν ισχύει ότι το σύμπαν συνομωτεί για να πραγματοποιήσει αυτό που πραγματικά επιθυμείς, τότε πολύ σύντομα θα είμαστε πάνω στο κατάστρωμα του «Αη Γιάννη» που θα πραγματοποιεί την θριαμβευτική του επιστροφή, στα γνώριμα νερά του Αιγαίου.
Αλλιώς, τι συντροφοναύτες είμαστε ;


22 Μαΐ 2009

Διαγωνισμός κατασκευαστών


Οι ετήσιοι αυτοί αγώνες απευθύνονται σε ομάδες Γυμνασίων με αυτοσχέδιες κατασκευές σκαφών, στα πλαίσια του μαθήματος της Τεχνολογίας.
Οι ομάδες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό μπορούν να επισκέπτονται σε καθορισμένες ημέρες και ώρες την σχολή καραβομαραγκών του κέντρου, και να ενημερώνονται για τα σχέδια και τον τρόπο κατασκευής του τύπου του σκάφους με το οποίο θα πραγματοποιείται κάθε φορά ο διαγωνισμός.

Στις ομάδες θα παρέχεται κάθε δυνατή τεχνική υποστήριξη ώστε να κατασκευάσουν έγκαιρα και με ασφάλεια την πλωτή τους κατασκευή με την οποία συμμετάσχουν στον αγώνα που θα πραγματοποιείται στον κόλπο της Λαγκάδας.
Η κατασκευή αυτή θα ήταν σκόπιμο να αποτελεί μια απλοποιημένη εκδοχή των παραδοσιακών σκαφών με τη χρήση σύγχρονων μέσων και υλικών.


Μπορεί επίσης να προκηρύσσεται διαγωνισμός κατασκευής ομοιώματος παραδοσιακών σκαφών, με παράλληλη παρουσίαση ανέκδοτου πληροφοριακού υλικού σχετικού με την κατασκευή, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα ταξίδια, τον ιδιοκτήτη, και τα πληρώματα του συγκεκριμένου σκάφους .





Δημιουργία θαλάσσιου πάρκου με παράλληλη δημιουργία καταδυτικού κέντρου

Το νησί της Χίου αποτέλεσε πάντοτε κομβικό σταθμό στην πορεία των θαλάσσιων εμπορικών δρόμων. Ειδικά η περιοχή της Λαγκάδας με το απόλυτα ασφαλές φυσικό λιμάνι του Δελφινιού, θα πρέπει να συγκέντρωνε μεγάλο μέρος αυτής της δραστηριότητας και επομένως η ύπαρξη ναυαγίων είναι κάτι που αναμένεται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή.
Η υπόθεση αυτή επιβεβαιώνεται και με τα στοιχεία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του ΥΠ.ΠΟ, σύμφωνα με τα οποία τον Ιούλιο του 2008 ομάδα επιστημόνων της εφορείας σε συνεργασία με το αμερικάνικο Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο του Woods Hole κατέγραψε ψηφιακά τέσσερα νέα ναυάγια στον Άγιο Στέφανο, στα Πρασονήσια και ανατολικά του ακρωτηρίου Παχύ-Θόλος ενώ διαπίστωσε ότι γνωστό από παλαιότερα έρμα πλοίου στον Άγιο Ισίδωρο συνδέεται με κατεστραμμένο φορτίο αμφορέων.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής (διαμόρφωση ακτογραμμής , βυθός με έντονο υποθαλάσσιο ανάγλυφο και νερά προσιτά στους αυτοδύτες. επιτρέπουν την σκέψη για λειτουργία καταδυτικού κέντρου, σε συνδυασμό με μελλοντική δημιουργία καταδυτικού πάρκου στην ευρύτερη περιοχή.

Αξίζει να τονιστεί ο μεγάλος αριθμός ατόμων που δραστηριοποιούνται στο σπόρ αυτό σε διεθνές επίπεδο .
Υπηρεσίες που θα μπορεί να προσφέρει ένα τέτοιο κέντρο είναι

Εκπαίδευση αυτοδυτών διαφόρων βαθμίδων
Εκδρομές για ελεύθερη κατάδυση και κολυμβητές (Snorkeling)
Καταδύσεις εξειδικευμένης μορφής για πτυχιούχους αυτοδύτες
Ναυαγιοκαταδύσεις
Νυχτερινές καταδύσεις
Εκδρομές / περιηγήσεις με σκάφος

Διεξαγωγή ιστιοπλοϊκών αγώνων παραδοσιακών σκαφών


Στά πλαίσια του εορτασμού της Ναυτικής Εβδομάδας προτείνεται η διοργάνωση Πανελλήνιων αγώνων παραδοσιακών σκαφών στο τρίγωνο Χίος- Λαγκάδα – Αιγνούσα. Η εκκίνηση θα γίνεται από το λιμάνι της Χίου, ώστε να μπορούν να φιλοξενηθούν με άνεση σκάφη και πληρώματα και να παρακολουθήσουν τις εορταστικές εκδηλώσεις.

Εικόνα 20Πρώτος σταθμός του αγώνα ο κόλπος της Λαγκάδας όπου και θα διανυκτερεύσουν. Έτσι θα δοθεί η ευκαιρία στους αγωνιζόμενους να ξεναγηθούν στον οικισμό και να παρακολουθήσουν εκδηλώσεις αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με την τοπική ναυτική παράδοση.
Επόμενος σταθμός η Αιγνούσα. Το ασφαλές λιμάνι, το καταπληκτικό Ναυτικό Μουσείο και ο γραφικός οικισμός πιστεύουμε ότι θα αποζημιώσουν του συμμετέχοντες αγώνας ολοκληρώνεται με την επιστροφή των σκαφών στο λιμάνι της Χίου.
Με τον τρόπο αυτό θα γίνει η προβολή των δραστηριοτήτων του Κέντρου, και θα δοθεί η ευκαιρία στους απόφοιτους της σχολής κυβερνητών να αποκτήσουν εμπειρίες.
Σε επόμενο στάδιο υπάρχει η δυνατότητα ένταξης του αγώνα σε ειδική κατηγορία των Διεθνών αγώνων που πραγματοποιούνται στο Αιγαίο

Λειτουργία σχολής κυβερνητών.


Σκοπός της σχολής είναι μύηση στα μυστικά της ναυτικής τέχνης και της ιστιοπλοΐας και περιλαμβάνει θεωρητική εκπαίδευση στις εγκαταστάσεις του κέντρου, και πρακτική εκπαίδευση στα κατάλληλα εξοπλισμένα παραδοσιακά σκαριά που προαναφέρθηκαν.
Η θαλάσσια περιοχή Χίου –Λαγκάδας – Οινουσσών, αποτελεί ένα ιδανικό υγρό στίβο για την εκμάθηση των τεχνικών της ιστιοπλοΐας γεγονός που πιστεύουμε ότι θα προσελκύσει μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων υποψήφιων κυβερνητών,

Οι ικανότεροι απόφοιτοι της σχολής μπορούν να στελεχώνοντας τα παραδοσιακά σκάφη του κέντρου να συμμετάσχουν με αξιώσεις σε ιστιοπλοϊκούς αγώνες αυτής της κατηγορίας που διεξάγονται σε διάφορες περιοχές της χώρας, όπως το Ράλι Αιγαίου και η Αegean Regatta.
Η συνεργασία της σχολής με φορείς αντίστοιχων δραστηριοτήτων . όπως η Γενική Γραμματεία Νέα Γενιά, το Υπουργείο Ναυτιλίας, ο Πανελλήνιος Όμιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης, το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, ο Ομιλος Φίλων παραδοσιακών σκαφών και οι τοπικοί ναυταθλητικοί όμιλοι, κρίνεται επιβεβλημένη.

Λειτουργία σχολής καραβομαραγκών


Η λειτουργία της σχολής καραβομαραγκών αποσκοπεί αφενός στην προσφορά μερικής επαγγελματικής απασχόλησης στους ελάχιστους πια καραβομαραγκούς του τόπου, και αφετέρου την διάσωση της πανάρχαιας αυτής τέχνης .
Απευθύνεται σε ομάδες εθελοντών που επιθυμούν να παρακολουθήσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα στον ταρσανά του κέντρου. Η άτυπη αυτή εκπαίδευση θα ολοκληρώνεται με την ομαδική κατασκευή ενός παραδοσιακού σκάφους το οποίο στη συνέχεια μπορεί να διατεθεί προς πώληση από τον κέντρο.

Η παραπάνω δραστηριότητα μπορεί να απευθύνεται και σε ομάδες νέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό στα πλαίσια προγράμματος κατά την θερινή περίοδο. Εάν εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ικανό αριθμό ατόμων, υπάρχει δυνατότητα σε συνεργασία με το παράρτημα του Δημόσιου ΙΕΚ Χίου, να λειτουργήσει και επίσημα σχολή καραβομαραγκών, παρέχοντας τα προβλεπόμενα επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους της, και διασώζοντας την πανάρχαια αυτή τέχνη.
Άλλη σχετική δραστηριότητα μπορεί να είναι η ενοικίαση των εγκαταστάσεων του ταρσανά από ιδιώτες που επιθυμούν να πραγματοποιήσουν εργασίες επισκευής και συντήρησης μικρής κλίμακας στα ιδιωτικά τους σκάφη.

Δραστηριότητες του Κέντρου Ναυτικής Παράδοσης

· Περίπατος και ξενάγηση στο υπαίθριο και στεγασμένο ναυτικό μουσείο, καθώς και στα σκάφη«Άγιος Γιάννης», & «Άγιος Δημήτριος».


Όπως προαναφέρθηκε, ο επισκέπτης θα έχει την δυνατότητα να κινηθεί τόσο στους χώρους του υπαίθριου μουσείου όσο και στους στεγασμένους, όπου θα μπορεί απολαμβάνοντας το πανέμορφο τοπίο της περιοχής, να ενημερωθεί για διάφο
ρα θέματα που σχετίζονται με την ναυτική μας παράδοση. Ο περίπατος θα ολοκληρώνεται με επίσκεψη στα παραδοσιακά σκαριά του «στόλου» που θα βρίσκονται πρυμνοδετημένα στην παραλία της Λαγκάδας.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ειδικά για το σκάφος «Άγιος Ιωάννης», η μελέτη αξιοποίησης του προβλέπει την λειτουργία μικρού εκθεσιακού χώρου στοεσωτερικό του.

Μια πιο σύνθετη δραστηριότητα θα αποτελεί η εκπόνηση διήμερων ή τριήμερων προγραμμάτων οικοτουρισμού, που θα περιλαμβάνουν αναλυτική ξενάγηση, βασική εκπαίδευση στην παραδοσιακή ναυπηγική και ναυτική τέχνη, σε συνδυασμό με εκπαιδευτικό ταξίδι με στην Αιγνούσσα.
Τα προγράμματα αυτά κατάλληλα προσαρμοσμένα θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες, των Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, του Κέντρου Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Δήμου Ομηρούπολης. είτε ανεξάρτητων ομάδων

Η πρότασή μας. Δημιουργία Κέντρου Ναυτικής Παράδοσης

Η περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Βροντάδου, ολοκληρώνοντας φέτος το πρόγραμμα «ΤΑ ΞΥΛΙΝΑ ΤΕΙΧΗ», ενταγμένο στο Πανελλήνιο Δίκτυο «ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ. Αξίες από το παρελθόν, παρακαταθήκη για το μέλλον» του Κ.Π.Ε Νάουσας, καταθέτει την συγκεκριμένη πρόταση σαν ελάχιστη συνεισφορά στην ιστορία αλλά και στην προοπτική του τόπου μας. Αποτελεί μια προσπάθεια σύνθεσης ιδεών και πρακτικών που εφαρμόζονται σε άλλες ναυτικές κοινωνίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Προτείνουμε ,λοιπόν, την δημιουργία ενός Κέντρου Ναυτικής Παράδοσης του οποίου η αποστολή θα είναι η διάσωση, η προβολή και η «εκμετάλλευση» της πλούσιας ναυτικής μας κληρονομιάς, προσφέροντας συγχρόνως τη δυνατότητα διάσωσης μιας σειράς παραδοσιακών επαγγελμάτων τα οποία απειλούνται με εξαφάνιση όπως αυτό των καραβομαραγκών.
Σαν χώρο εφαρμογής της πρότασής μας, επιλέξαμε τον πανέμορφο οικισμό της Λαγκάδας, του οποίου τόσο η ιστορία όσο και η μορφολογία, τον καθιστούν κατά την γνώμη μας ιδανικό. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στο Γλυφό, την περιοχή που εκτείνεται νότια από το κανάλι της Λαγκάδας.

Για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων του Κέντρου, απαιτείται η:

· Δημιουργία «στόλου» παραδοσιακών σκαφών
Όπως είναι γνωστό, με πρωτοβουλία της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Χίου έχουν εξαιρεθεί λόγω της μουσειακής τους αξίας από την καταστροφή μετά την απόσυρσή τους από την αλιευτική δραστηριότητα, τα παρακάτω σκάφη:

· Η κωπήλατη τράτα ή πεζότρατα «Ευτυχία», ένα παραδοσιακό Αιγαιοπελαγίτικο σκάφος παράκτιας αλιείας, πρώην ιδιοκτησίας Π. Μακρή. Παλαιότερα τα σκάφη αυτού του είδους ψάρευαν πάντα κοντά στην ακτή, σε ομαλές παραλίες με βότσαλα ή αμμουδιά για να μπορεί το πλήρωμα που αποτελούνταν συνήθως από 8 άνδρες, να «τραβήξουν» τα σχοινιά της τράτας.
Αργότερα στα σκάφη αυτά τοποθετήθηκε βίντσι, που έδινε την δυνατότητα να τραβηχτεί το δίχτυ σε οποιαδήποτε ακτή.
Το συγκεκριμένο σκάφος κατασκευάστηκε το 1956 στην Σάμο με τοπικό πεύκο, έχει μήκος 8 μέτρα, πλάτος 3,30 μέτρα, και διαθέτει μια μηχανή Lister 32 HP.
  • Ο Βαρκαλάς «Αγιος Δημήτριος»

πρώην ιδιοκτησίας Κ. Πλατίγκου.Ο βαρκαλάς, μαζί με το καραβόσκαρο, αποτελούν τα δύο μεγαλύτερα σκαριά που χρησιμοποιήθηκαν κυρίως στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου τον 19ο αι. ενώ περιστασιακά έπλεαν στο Β. Αιγαίο από το 1915.
Η ονομασία τους θα πρέπει να συνδέεται με την λέξη «Barque”(Βάρκα) που συναντάται στην ναυτική παράδοση και άλλων χωρών. Το συγκεκριμένο σκάφος κατασκευάστηκε το 1927 στην Σκιάθο από Κυπαρίσσι και Πεύκο, και χρησιμοποιήθηκε σαν εμπορικό και αλιευτικό. Έχει μήκος 14.73 μέτρα πλάτος 5,18 μέτρα, και διαθέτει μηχανή Mercedes 180 HP.

.To Καραβόσκαρο «Άγιος Ιωάννης», πρώην ιδιοκτησίας Σταύρου και Γεωργίου Χούλη. Ο τύπος αυτός επιλεγόταν για μεγάλα σκάφη, που παλαιότερα είχαν συνήθως εμπορική χρήση, ενώ από τις αρχές του 20ου αι. κατασκευάζονταν και ως αλιευτικά για ψάρεμα μακριά από τις ακτές. Το συγκεκριμένο σκάφος κατασκευάστηκε το 1950 από τον καραβομαραγκό Ωρολογά στον Μαραθόκαμπο της Σάμου, από τοπική ξυλεία. Έχει μήκος 20,98 μέτρα, πλάτος 5,6 μέτρα και διαθέτει μια μηχανή Burmeister 310 HP. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σκάφος αυτού του τύπου που έχει διασωθεί ως μνημείο του λαϊκού μας πολιτισμού. Με πρωτοβουλία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκηση Χίου έχει εκπονηθεί από το 1998 μελέτη συνολικής αποκατάστασης από τους μελετητές Κώστα Δαμιανίδη Αρχιτέκτονα μηχανικό και Αριστομένη Δημάκη Ναυπηγό, η οποία όμως δεν υλοποιήθηκε ποτέ με αποτέλεσμα το σκάφος να έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί στο καρνάγιο του Θόλους.
Και τα τρία αυτά σκάφη, κατάλληλα διαμορφωμένα, μπορούν να αποτελέσουν τη «μαγιά» ενός στόλου παραδοσιακών σκαφών με τα οποία θα πραγματοποιείται μια σειρά δραστηριοτήτων του κέντρου.

Δημιουργία υπαίθριου ναυτικού Μουσείου.

Στο χερσαίο χώρο που προαναφέρθηκε , προτείνεται να δημιουργηθεί το υπαίθριο ναυτικό μουσείο με σκοπό να προβληθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο πρόσωπα, γεγονότα και αντικείμενα που σχετίζονται με την ναυτική μας παράδοση.

Παλιές άγκυρες και εξαρτισμοί ιστιοφόρων, εργαλεία και μηχανισμοί από παλιούς ταρσανάδες, αλλά και παλιά σκαριά που τώρα βρίσκονται παραπεταμένα σε διάφορα σημεία του νησιού, μπορούν να αποτελέσουν το εκθεσιακό υλικό του υπαίθριου μουσείου.
Αλλά και το ίδιο το κανάλι μπορεί να αξιοποιηθεί σαν τμήμα αυτής της διαδρομής με προκαθορισμένες θέσεις για τα ξύλινα παραδοσιακά σκαριά της περιοχής, και με κατάλληλα διαμορφωμένα stand να παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τον τύπο, την χρήση, τον ιδιοκτήτη, και τον κατασκευαστή τους.
Στον χώρο θα πρέπει να προβλεφθούν διαμορφώσεις και κατασκευές που θα προστατεύουν και θα προβάλουν τα εκθέματα αλλά και θα δημιουργούν ευχάριστες συνθήκες αναψυχής στον επισκέπτη.

· Δημιουργία Μουσείου, αίθουσας πολλαπλών χρήσεων και ταρσανά

Το τέλος της περιπατητικής διαδρομής οριοθετείται με κατασκευές, οι οποίες ενταγμένες στο περιβάλλον της περιοχής, θα αξιοποιηθούν στις διάφορες δραστηριότητες του προγράμματος. Συγκεκριμένα, στο χώρο του Ναυτικού Μουσείου μπορούν να φιλοξενηθούν και να προβληθούν τεκμήρια της ναυτικής μας παράδοσης όπως ναυτιλιακά έγγραφα, αντικείμενα, εργαλεία, φωτογραφίες, ζωγραφικοί πίνακες αλλά και μαρτυρίες προσώπων. Προτείνεται η προβολή θεμάτων που σχετίζονται περισσότερο με «τεχνικά» θέματα κάτι που συνδυάζεται με το γενικότερο πνεύμα της πρότασης μας.

Στους στεγασμένους χώρους του ταρσανά και της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων θα πραγματοποιούνται όλες οι ενημερωτικές, ψυχαγωγικές και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του κέντρου (προβολή ντοκυμαντέρ, πωλητήριο, αναψυκτήριο, σχολή καραβομαραγκών, κυβερνητών παραδοσιακών σκαφών, και δυτών).

Σκέψεις και προβληματισμοί, για μια βιώσιμη ανάπτυξη στα νησιά του Αρχιπελάγους.


Τα νησιά μας, είναι αναμφίβολα ένας κόσμος μοναδικής ομορφιάς. Α υτός όμως ο κόσμος «ο μικρός ο μέγας» με τους περιορισμένους φυσικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς πόρους, έχει υιοθετήσει στις μέρες μας ένα αναπτυξιακό μοντέλο που στηρίζεται κυρίως στη «μονοκαλλιέργεια» της παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας και διασκέδασης, γεγονός που οδηγεί μοιραία σε σύγκρουση των χρήσεων γεωργίας – τουρισμού –οικιστικής ανάπτυξης.

Η υπερσυγκέντρωση τουριστών στους ορεινούς ή ημιορεινούς αυτούς τόπους, τους ολιγοπληθείς και συχνά άνυδρους, συνοδεύτηκε αναγκαστικά με αύξηση των αρνητικών επεμβάσεων στο φυσικό περιβάλλον, και την εμφάνιση σοβαρών περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων και απωλειών.
Η ταύτιση όμως της ανάπτυξης μόνο με την οικονομική μεγέθυνση δεν μπορεί πλέον να προσφέρει λύσεις. Είναι απαραίτητος, ο άμεσος αναπροσανατολισμός της, μέσα από μονοπάτια φιλικά προς το περιβάλλον και με ταυτόχρονη ανάπτυξη της κοινωνικής της διάστασης, έτσι ώστε να μην τεθούν σε κίνδυνο οι μελλοντικές δυνατότητες της.
Η βιώσιμη αυτή ανάπτυξη μοιάζει σήμερα μονόδρομος περισσότερο από κάθε άλλη φορά.




Η εναλλακτική πρόταση: Οικοτουρισμός.
Ο Οικοτουρισμός αποτελεί μια ειδική κατηγορία εναλλακτικού τουρισμού, που αναπτύχθηκε στις αρχές τις 10ετίας του ‘90, και για τον οποίο λόγω του «νεαρού» της ηλικίας αλλά και της φύσης του δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί ένας κοινά αποδεκτός ορισμός.
Συναντάται με διάφορες μορφές όπως:

Τουρισμό προστατευόμενων περιοχών & υγροβιότοπων.
Προσφορά διαφοροποιημένων βιολογικών προϊόντων
Αγροτουρισμό.
Θρησκευτικό τουρισμό.
Γεωτουρισμό
Θαλάσσιο τουρισμό αναψυχής και περιπέτειας, όρος που ταυτίζεται συνήθως με τα σκάφη αναψυχής. Το γεγονός είναι βέβαια δικαιολογημένο αφού διαθέτουμε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, όμως σε ότι αφορά τον τόπο μας, εκτός ότι ακόμα και σε αυτόν τον τομέα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης (Λιμενικές υποδομές– μαρίνες κλπ) υπάρχουν και συμπληρωματικές δραστηριότητες εναλλακτικού θαλάσσιου τουρισμού που δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς, και τις οποίες φιλοδοξούμε να αναδείξουμε.